Logopedie praktijk Petra van Noort-van Riemsdijk

Sensorische informatieverwerking

Introductie sensorische informatieverwerking

Hoe kunnen we op de juiste manier reageren op wat we zien, horen of voelen?
Dat gebeurt doordat onze zintuigen niet alleen alles opnemen, maar ook zien wat belangrijk is of niet.
En niet alleen kunnen omgaan met wat er buiten ons om gebeurt, maar ook in ons lichaam.

Ik herken prikkelverwerkingsproblemen van vroeger, want mijn zoon had dat ook. Vaak was het een hele zoektocht wat er nu aan de hand was. Ik zag een kind dat zich vaak diep ongelukkig voelde. Van geluiden die voor ons heel gewoon waren, kon hij heel erg schrikken. Op school en thuis liet hij ook heel wisselend gedrag zien. Was hij de ene dag dromerig, de volgende dag overschreeuwde hij zichzelf door harde muziek te maken. Vaak stonden wij als ouders met onze handen in het haar.

Wat is er aan de hand met ons kind?
Hoe moet dat nu verder?
Hoe kan hij opgroeien in een wereld waarin veel geluiden zijn?

Vrijwel direct na afronding van mijn opleiding tot logopediste, ben ik mij hierin gaan verdiepen en volgde meerdere opleidingen. Toen kreeg zijn gedrag een naam namelijk een verstoorde prikkelverwerking ofwel Sensorische Informatieverwerking (SI)!

sensorische informatieverwerking
sensorische informatieverwerking

De werking van de zintuigen wordt via het zenuwstelsel (draadjes) aangestuurd vanuit de hersenen. De hersenen leren ons omgaan met: Horen, Zien, Voelen, Ruiken en Gewaarworden. Ons lichaam helpt hierbij door zintuigelijke prikkels te filteren. Wat is belangrijk en wat niet? De kinderen die bij mij in de praktijk komen, hebben geen goede filters. Samen met ouders en het kind kijken we op welke gebieden deze filters anders werken.
Zo kan het dus zijn dat bij jouw kind- net als bij mijn zoon – het filter voelen anders werkt. Als ik met hem naar de kapper ging, was dit altijd een enorme uitdaging. Het vroeg veel geduld van de kapper en mij. Hij schreeuwde moord en brand en vloog uit de stoel. En ook bij simpele dingen als zijn kleding wassen; dan zat hij letterlijk te wachten bij de wasmachine tot hij zijn lievelingstrui weer aan kon doen. De overgang van de seizoenen duurde ook langer en liep hij in de winter nog met een T-shirt en in de zomer nog met een trui! Vaak had ik dan de energie niet om het gevecht aan te gaan. Had ik toen maar geweten wat ik nu weet! Zijn gedrag kwam omdat zijn filters anders werkten!
Maar er is wel veel aan te doen waardoor de filters van jouw kind beter gaan werken! Jouw kind heeft mijn hulp nodig, want het gaat helaas nooit vanzelf over
Als ouders trouw de oefeningen doen die ik hen opgeef, zie ik dat kinderen die ik behandel steeds minder last hebben van verstoringen. Ouders moeten dan wel bereid zijn buiten de gebaande paden te denken. Meer creatief denken, want traditionele opvoedadviezen werken vaak niet.

Zo kom ik aan bij jezelf overwinnen en je balans weer vinden. Hiermee bedoel ik de letterlijke balans! Onze zoon had geen idee hoe hij zichzelf moest aansturen. Hij zei ook vaak ‘ja mam dat merkte ik niet’. Onbegrijpelijk vonden wij dat als ouders, want als je iets doet, dan zie je toch dat het gevolgen heeft? Zo hadden we menig aanvaring en zat ik met zorgen. Ik snapte niet wat er nu van hem terecht moest komen.
Gedurende zijn schooltijd zag ik vaak een onzeker kind en als er teveel op hem af kwam, nam hij de benen. Soms ook letterlijk en soms ging hij diep naar binnen en kon je hem bijna niet bereiken. Hij schermde zich ook letterlijk af en wilde dan altijd een pet op. Ook strijd als dit niet kon. Uiteindelijk is hij met veel vallen en opstaan volwassen geworden. Onderweg kregen we allerlei labeltjes. Voor mij was het belangrijkste dat ik wilde dat hij gelukkig was en een eigen plekje in de maatschappij kon vinden.
Mijn verhaal en onze zoektocht is mijn inspiratie geweest om me verder in prikkelverwerking te verdiepen. Mijn missie is om ouders deze hele lange lijdensweg te besparen. Ik kan je direct handvatten geven en inzichten bieden om beter met prikkelverwerking om te gaan en zo jouw kind betere kansen te bieden. Zo heb ik al heel veel kinderen en ouders kunnen helpen. Ik doe mijn werk met passie heb een sterke drive.

sensorische informatieverwerking

Vrijblijvend kennismaken?