Logopedie praktijk Petra van Noort-van Riemsdijk

Beelddenken

Kenmerken van beelddenkers

Zoals de naam al zegt, geldt dat beelddenkers leren door van dingen een plaatje te maken. Voor hen geldt dan ook letterlijk de term “ Als ik het plaatje voor mij kan zien, dan begrijp ik het” . En dat is in een wereld waar we heel veel leren door (studie)boeken te lezen, best lastig. Enkele positieve en negatieve kenmerken die kunnen voorkomen zijn:

Kenmerken die voordelen bieden aan de beelddenker zijn:

  • Ze hebben vaak een levendige fantasie, kunnen met verrassende oplossingen komen
  • Ze kunnen goed de weg terugvinden of een plaats waar ze eerder geweest zijn
  • Ze zijn nieuwsgierig, hebben humor en kunnen mensen vaak snel doorzien
  • Ze kunnen talentvol zijn op het gebied van sport, kunst, muziek techniek etc.
  • Ze hebben een sterk empathisch vermogen
beelddenken
beelddenken

Kenmerken die in hun nadeel werken zijn:

  • Ze hebben moeite met het verwerken van mondelinge informatie en lijken daardoor slecht te luisteren. Ze kunnen hierdoor dingen ook minder goed organiseren
  • Dromen vaak weg en lijken daardoor ongeïnteresseerd
  • Bij het spreken, worden woorden verhaspeld, struikelen ze over woorden en springen soms van de hak op de tak in hun verhaal
  • Ze kunnen snel afgeleid zijn en een lage frustratiedrempel hebben
  • Ze hebben vaak ongelukjes door struikelen, of stoten iets om
  • Ze hebben moeite met technisch lezen en gaan dan spellend lezen of raden wat er staat.

Bij de ontwikkeling van taal en rekenen zien we ook vaak dat:

  • Er vaak woordvindingsproblemen zijn
  • Spellingsregels moeilijk aan te leren zijn
  • Veel en hardnekkige taalfouten worden gemaakt
  • Het handschrift vaak onleesbaar is
  • Leren klokkijken moeizaam verloopt
  • De reken tafels moeilijk aan te leren zijn en het kind op zijn vingers blijft tellen
beelddenken
beelddenken

Wanneer kinderen of volwassenen beelddenkers blijken te zijn, maak ik gebruik van verschillende methoden:

  • Methode “Ik leer anders” van Agnes Oosterveen
  • De “Matrix methode” van Ingrid Stoop
  • Methode “Brain Blocks “van Stephan van de Ven
  • Methode “Beelddenken en emoties” van Sandra Kleipas
  • Daarnaast ben ik ook hier ervaringsdeskundige met een dochter en kleindochter die beiden beelddenkers zijn!

Vrijblijvend kennismaken?